Veselības aprūpes sistēmas mērķis ir nodrošināt pacientiem vienkāršu, pieejamu un saprotamu pakalpojumu saņemšanu neatkarīgi no dzīvesvietas. Pašreizējā pakalpojumu sniedzēju atlases kārtība rada vairākus izaicinājumus, kuru rezultātā pacienti ne vienmēr saņem vienlīdzīgu, pārskatāmu un kvalitatīvu veselības aprūpi visā Latvijā.

 Galvenie izaicinājumi:

  • Nevienlīdzīga pakalpojumu pieejamība – būtiskas atšķirības starp Rīgu, lielākajām pilsētām un reģioniem
  • Digitālo risinājumu trūkums – gan ārstēšanas rezultātu uzskaitei, gan pacientu vajadzībām atbilstošām aktivitātēm
  • Sadrumstalota sistēma – pakalpojumi bieži sadalīti starp vairākiem sniedzējiem, apmaksas modelis sarežģīts un nesaprotams
  • Ierobežotas iespējas jaunu pakalpojumu sniedzēju iesaistei – pašreizējā atlases kārtība kavē konkurences veicināšanu un pakalpojumu pieejamības paplašināšanu

Lai pārvarētu šos izaicinājumus, tiek īstenota Sekundārās ambulatorās veselības aprūpes (SAVA) reforma, kas paredz jaunu pakalpojumu atlases pieeju un veselības aprūpes sistēmas pilnveidi.

Reformas mērķis

Reformas mērķis ir nodrošināt, lai veselības aprūpes pakalpojumi būtu vienlīdz pieejami visā Latvijā, pacienti saņemtu kvalitatīvu un vajadzībām atbilstošu aprūpi, vienlaikus efektīvi izmantojot valsts budžeta līdzekļus un pieejamos ārstniecības personu resursus.

Reformas mērķis

Lai risinātu identificētos veselības aprūpes izaicinājumus un nodrošinātu pacientiem kvalitatīvākus pakalpojumus, plānoti šādi risinājumi:

  • Jauna atlases pieeja, kuras centrā ir pacients un pakalpojuma kvalitāte.
  • Vienkāršāka un saprotamāka apmaksas sistēma.
  • Jaunu pakalpojumu sniedzēju piesaiste un konkurences veicināšana, balstoties uz kvalitāti.
  • Pēctecīgu pakalpojumu nodrošināšana un digitalizācijas risinājumu ieviešana.

 

Reformas soļi:  

  1. Izstrādāts pētījums – “Sekundārās ambulatorās veselības aprūpes kvalitātes un pieejamības novērtēšana un uzlabošana”.
  2. Izveidota darba grupa “Stratēģiskās vadības darba grupa SAVA pakalpojumu pieejamības uzlabošanai”, kurā iesaistīti pārstāvji no:
    • Nacionālā veselības dienesta,
    • Veselības ministrijas,
    • Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas,
    • Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas,
    • Latvijas Slimnīcu biedrības,
    • Latvijas Lielo slimnīcu asociācijas,
    • Veselības aprūpes darba devēju asociācijas,
    • Latvijas Pašvaldību savienības.
  3. Sagatavota vīzija un principi, kā turpmāk tiek veikta pakalpojumu sniedzēju atlase.

 

Darba grupas aktivitātes

Darba grupas aktivitātes

 

Plānots noteikt vienotus kvalitātes kritērijus, lai nodrošinātu pārskatāmu, pacientu vajadzībām atbilstošu un ilgtspējīgu veselības aprūpi visā Latvijā. Kvalitātes kritēriji ietvers:

  • digitalizācijas risinājumu ieviešanu,
  • pakalpojumu pieejamības uzlabošanu un rindu mazināšanu,
  • personāla resursu un infrastruktūras stiprināšanu,
  • pacientu pieredzes mērīšanu un kvalitātes monitoringu.

 

Pakalpojumu komplekti - ērtāks un saprotamāks pacientu ceļš ārstēšanā

Lai nodrošinātu pacientiem ērtāku, saprotamāku un savstarpēji saistītu ārstēšanas procesu, tiek ieviesti pakalpojumu komplekti, kas apvienos ar konkrētās specialitātes ārstēšanu saistītos pakalpojumus vienotā, secīgā plūsmā.

Katrai specialitātei tiks izstrādāti atsevišķi komplekti, kuros ietverti biežāk nepieciešamie izmeklējumi un procedūras. Tas nodrošinās, ka pacients vienuviet saņem pilnu pakalpojumu klāstu – no sākotnējās konsultācijas līdz ārstēšanai dienas stacionārā.

Pakalpojumu komplekts ietvers:

  • speciālista konsultāciju ar terapijas plāna izstrādi,
  • visus nepieciešamos izmeklējumus un procedūras, kas atbilst konkrētajai diagnozei,
  • virzību uz dienas stacionāru, kur speciālists pats pieraksta pacientu uz nepieciešamo ārstniecības manipulāciju vai operāciju,
  • recepšu un nosūtījumu izsniegšanu, ko nodrošina pats speciālists - bez nepieciešamības atkārtoti apmeklēt ģimenes ārstu.

 

Lai visiem pacientiem Latvijā būtu pieejami vienlīdz kvalitatīvi pakalpojumi, speciālistu kabineti tiks aprīkoti ar vienotu medicīnisko aprīkojumu. Piemēram, oftalmoloģijā visiem pakalpojumu sniedzējiem būs jānodrošina noteikts standarta tehniskais nodrošinājums, kas ļaus vienādi augstā kvalitātē sniegt pakalpojumus gan Rīgā, gan reģionos.

Pakalpojumu komplektos jau būs iekļautas biežāk veiktās manipulācijas, tādējādi ārstniecības personu apmaksa kļūs vienkāršāka un caurspīdīgāka, bet pacientiem – saprotamāka.

Šāda pieeja veido vienotu, caurspīdīgu un pacientam draudzīgu ārstēšanas ceļu, kur katrs posms – konsultācija, izmeklējumi, terapijas plāns un dienas stacionārs – ir savstarpēji sasaistīts un koordinēts speciālista vadībā.

  

Reformas ieviešanas grafiks  

Reforma tiks ieviesta pakāpeniski, sākot ar atsevišķām specialitātēm un pakāpeniski paplašinot to loku nākamajos gados.

Reformas ieviešanas grafiks

 

(Grafiks var mainīties, ņemot vērā NVD iespējas un nozares atsaucību.)

 

Jautājumu vai priekšlikumu gadījumā par SAVA reformu aicinām rakstīt uz e-pastu: kristine.grase@vmnvd.gov.lv