Jaunumi

Šodien, plkst. 13:14 visām Latvijas Republikas Nacionāla veselības dienesta (NVD) informācijas sistēmām, ieskaitot E-veselību, notika kiberuzbrukums*. Rezultātā datu drošības sistēmas nostrādāja visām NVD informācijas sistēmām tika atslēgta pieeja no ārpuses. Informācijas sistēmā esošie dati ir drošībā.

Par šī uzbrukuma incidentu ir iedarbināts attiecīgo drošības dienestu protokols un uzsākta izmeklēšana.

Šā brīža informācija liecina, ka uzbrukums tika veikts no ārvalstu serveriem vai datorsistēmām, kuras uzdodas par ārvalstīs reģistrētām - kopskaitā no vairāk kā 20 valstīm no visas pasaules. Šobrīd nav zināms vai uzbrukums ir organizēts no Latvijas teritorijas.

NVD sistēmu, tostarp e-veselības sistēmas darbību atjaunoja plkst. 15:56. Šobrīd sistēma strādā darba režīmā. Plašāka informācija par izmeklēšanas rezultātiem tiks sniegta tiklīdz tas būs iespējams.

Veselības ministrija atgādina, ka zāļu recepšu un darbnespējas lapu saņemšana iedzīvotājiem tiek nodrošināta arī sistēmas darbības traucējumu gadījumos. Ja sistēmas darbības, interneta, elektrības traucējumu vai citu tehnisku iemeslu dēļ ārsts nevar izmantot E-veselības sistēmu, viņš ir tiesīgs izrakstīt pacientam recepti papīra formā. Šīs receptes elektronizēšana jeb ievade E-veselības sistēmā tiek veikta aptiekā, tiklīdz tas ir iespējams.

Savukārt, ja nepieciešams atvērt darbnespējas lapu, ārsts var veikt atzīmi par tehniskiem traucējumiem pacienta medicīniskajā dokumentācijā un atvērt e-darbnespējas lapu nākamo piecu darba dienu laikā, norādot E-veselības sistēmā darbnespējas perioda pirmo dienu.

Jautājumu gadījumā par E-veselības pakalpojumu izmantošanu, kā arī par ieteicamo rīcību sistēmas tehnisku traucējumu gadījumos, lietotāji ir aicināti zvanīt E-veselības lietotāju Atbalsta dienestam – tālr. iedzīvotājiem: 67 803 300, speciālistiem: 67 803 301 (katru dienu no plkst. 8.00 līdz 20.00).

* Mērķtiecīgs daudzu avotu radīts vienlaicīgs uzbrukums ar mērķi padarīt servisu nepieejamu. Uzbrukuma laikā vienā sekundē var tikt radīti vairāk kā 20 – 30 tūkstoši pieprasījumu, kā rezultātā serviss šādu informācijas apjomu nespēj apstrādāt.