Vienots krīžu tālrunis visā Eiropas Savienībā

Tālrunis 116 123 ir vienots krīžu tālrunis, kas līdzīgi kā tālrunis 112 darbojas visā Eiropas Savienībā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta lēmumu ikvienam ES iedzīvotājam, neatkarīgi no tā, kurā valstī viņš atrodas, ir jābūt pieejamam noteiktam sociālo pakalpojumu klāstam, tajā skaitā iespējai saņemt psihoemocionālu palīdzību krīzes situācijā.

Šis tālrunis ir pilnībā bezmaksas un darbojas visu diennakti. Tālruņa darbību organizē Latvijas Republikas Veselības ministrija un Nacionālais veselības dienests. 

Iespēja pieteikties uz bezmaksas psihologa konsultācijām

Zvanot pa tālruni 116 123 ir iespējams ne vien saņemt tūlītēju emocionālu atbalstu, bet arī veikt pierakstu pie sertificēta psihologa. Ikviens pilngadīgs Latvijas iedzīvotājs var saņemt līdz pat 10 valsts apmaksātām konsultācijām, kas tiek organizētas kādā no tiešsaistes platformām. Jāņem vērā, ka šis pakalpojums ne vienmēr ir pieejams uzreiz, tāpēc iedzīvotāji tiek aicināti zvanīt un interesēties par pieejamajiem laikiem.

Katrs sestais zvanītājs stāsta par pašnāvnieciskām domām

Aplūkojot problēmjautājumus, ar kuriem iedzīvotāji vēršas pie tālruņa konsultantiem, ļoti izplatīta problēma ir vardarbība ģimenē. Apmēram puse zvanītāju ir akūtas krīzes situācijā, kurā izjūt spēcīgas emocijas un nepieciešamību pēc atbalsta. Vidēji katrs ceturtais zvanītājs atrodas hroniskas krīzes situācijā, kas var liecināt par ilgstoši nerisinātām problēmām, tālākas psiholoģiskās palīdzības nepieciešamību. Liela daļa zvanītāju kā vienu no problēmām atzīst arī vientulības sajūtu.

Novērots, ka arvien biežāk zvanītāji piemin domas par pašnāvību. Par pašnāvnieciskām domām runā aptuveni sestā daļa zvanītāju. Šādās situācijās cilvēkiem ir īpaši svarīgi par to runāt, un krīzes tālruņa atbalsts tam ir īpaši noderīgs.

Tiek gaidīts ikviena zvans

Saņemt atbalstu, zvanot 116 123, ir aicināts ikviens iedzīvotājs, kurš nonācis grūtā situācijā vai sastapies ar emocionāliem pārdzīvojumiem. Atbalstu var saņemt latviešu, angļu un krievu valodā. Tas dod iespēju pēc palīdzības vērsties arī cilvēkiem, kuri īslaicīgi ieceļojuši Latvijā vai nepārzina latviešu valodu.

Dažkārt cilvēki mēdz domāt, ka viņu problēmas nav tik nozīmīgas, un viņi ar savu zvanu tikai traucē, taču tā nav. Jebkura problēma vai pārdzīvojums, kurš nedod mieru un negatīvi ietekmē cilvēka emocionālo stāvokli, ir pietiekams iemesls, lai vērstos pēc palīdzības. Krīzes tālrunis nav domāts tikai dziļām krīzēm. Tās var būt arī ikdienas problēmas, piemēram, problēmas darbā vai ģimenē, par kurām gribas ar kādu izrunāties.

Tālrunis 116 123 ir paredzēts psihoemocionālā atbalsta sniegšanai pieaugušajiem. Ja krīzes situācijā nonācis bērns vai pusaudzis, nepieciešams zvanīt uz bērnu un pusaudžu uzticības tālruni 116 111. Savukārt, ja Jūs esat cietušais kādā noziegumā, ir pieejams īpaši šim nolūkam paredzētais tālrunis - 116 006.