Eiropas veselības apdrošināšanas karte

Eiropas veselības apdrošināšanas karte jeb EVAK (angļu valodā - European Health Insurance Card) ir plastikāta karte, kas apliecina, ka persona ir Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts (Īslandes, Norvēģijas, Lihtenšteinas) vai Šveices Konfederācijas iedzīvotājs (turpmāk - Dalībvalsts) un savā valstī ir sociāli apdrošināts.

Īslaicīgi uzturoties citā Dalībvalstī vai Apvienotajā Karalistē, EVAK apliecina tiesības saņemt nepieciešamo vai neatliekamo medicīnisko veselības aprūpi tādā pašā apjomā, kāda tā tiek nodrošināta attiecīgās valsts iedzīvotājiem.

Šādu palīdzību sniegs ārstniecības iestādes un ārsti, kuri attiecīgajā valstī nodrošina valsts garantētos veselības aprūpes pakalpojumus. Sniedzamo pakalpojumu veidu un apmēru katrā individuālajā gadījumā izvērtē ārstējošais ārsts.


Iesnieguma veidlapa

Iesniegums EVAK pieteikšanai (PDF)

    Iesniegums EVAK pieteikšanai (Word)

    Iesniegums EVAK aizvietojošā sertifikāta saņemšanai (Word)


    EVAK pieteikšanās iespējas

             Klientu apkalpošanas darba laiks: P-C: 8.30 - 17.00, Pk.: 8.30 - 15.00.

    • Elektroniskā veidā. Aizpildot elektronisku veidlapu portālā www.eveseliba.gov.lv. Autorizējoties E-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv (sadaļa "Iedzīvotājs" – "Ģimenes ārsts un EVAK" – "Mans EVAK") un aizpildot pieteikuma veidlapu. Pieteikums tiek izskatīts 3 darba dienu laikā pēc tā saņemšanas, un EVAK tiek nosūtīta pa pastu uz pieteikumā norādīto adresi. 
    • Pa pastu:
      Aizpildot un parakstot iesnieguma veidlapu, kas jānosūta aploksnē Nacionālajam veselības dienestam. Pieteikums tiek izskatīts 3 darba dienu laikā pēc tā saņemšanas, un EVAK tiek nosūtīta pa pastu uz pieteikumā norādīto adresi.
    • Ar elektronisko parakstu:
      Elektroniski aizpildot iesnieguma veidlapu un parakstot to ar drošu elektronisko parakstu, kas ir jānosūta uz e-pastu nvd@vmnvd.gov.lv. Pieteikums tiek izskatīts 3 darba dienu laikā pēc tā saņemšanas, un EVAK tiek nosūtīta pa pastu uz pieteikumā norādīto adresi. Vairāk par pieteikšanos "e-paraksts" - www.eparaksts.lv.

    Ja rodas jautājumi par EVAK saņemšanas iespējām, piemēram, par EVAK saņemšanu ārpus Latvijas, aicinām sazināties ar Klientu apkalpošanas centru, zvanot pa bezmaksas informatīvo tālruni 80001234 vai sūtot e-pastu uz nvd@vmnvd.gov.lv.

    Kas ir jāņem vērā?

    • Ja nav nepieciešama papildu informācijas pārbaude, klātienē EVAK izsniedz tajā pašā dienā, kad tiek iesniegta aizpildīta un parakstīta iesnieguma veidlapa.
    • Klātienē EVAK var saņemt personīgi, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (vai iedzīvotāja likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis). Pilnvarotais pārstāvis var saņemt EVAK, ja tiek uzrādīta notariāli apstiprināta pilnvara (piemēram, ja pilngadīga persona vēlas saņemt EVAK priekš citas pilngadīgas personas).
    • Lai nepilngadīga persona saņemtu EVAK, nepilngadīgās personas mātei vai tēvam jāuzrāda savs personu apliecinošs dokuments. Citam likumiskajam pārstāvim jāuzrāda arī dokuments par nepilngadīgās personas pārstāvības likumību.
    • EVAK nesedz pacienta iemaksas vai repatriācijas (transportēšanas) izdevumus pacienta smagas saslimšanas vai nāves gadījumā. Līdz ar to papildus Jūs varat iegādāties privāto ceļojumu apdrošināšanu, kas sedz šīs izmaksas.
    • Pirms došanās ceļojumā iepazīsties ar attiecīgajā valstī esošajiem noteikumiem: Nepieciešamās palīdzības saņemšana Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, izmantojot EVAK.
    • Regula (EK) Nr. 1231/2010, ar kuru sociālā nodrošināju koordinācijas regulas tiek attiecinātas uz trešo valstu pilsoņiem, nav spēkā Norvēģijā, Šveicē, Lihtenšteinā, Islandē un Dānijā, tāpēc Latvijas nepilsoņi un trešo valstu pilsoņi tur nevar izmantot EVAK karti, izņemot, ja viņi ir bezvalstnieki, bēgļi vai ES pilsoņa ģimenes locekļi.

    Darba laiks EVAK saņemšanai:

    • Rīgā. Klientu apkalpošanas centrā (1. stāvā). Kontaktinformācija.
      Apmeklētāju pieņemšanas laiks: P-C: 8.30 - 17.00, Pk.: 8.30 - 15.00.
    • Citās pilsētās (Jelgavā, Kuldīgā, Smiltenē, Daugavpilī). Kontaktinformācija.
      Teritoriālajās nodaļās apmeklētāju pieņemšana notiek pēc iepriekšēja pieraksta, zvanot vai rakstot teritoriālajai nodaļai: Jelgavā (Katoļu iela 1-1, Jelgava, tālr. 63027249); Kuldīgā (Pilsētas laukums 4, 3. stāvs, tālr. 63323471); Daugavpilī (Saules iela 5, tālr. 65422236); Smiltenē (Pils iela 6, LV-4729, tālr. 64772301).

    Izmaksas

    • EVAK tiek izsniegta bez maksas un ir derīga trīs gadus. Pēc EVAK derīguma termiņa beigām jaunas EVAK saņemšana ir bez maksas. Bez maksas EVAK tiek izsniegta arī viena mēneša laikā pirms spēkā esošās EVAK derīguma termiņa beigām!
    • Ja derīguma termiņš nav beidzies, bet ir nepieciešams saņemt jaunu EVAK (piemēram, tās nozaudēšanas gadījumā, uzvārda maiņas dēļ), atkārtota EVAK saņemšana ir maksas pakalpojums, par kuru jāmaksā 3,13 EUR.
    • Maksājumu par atkārtotu EVAK saņemšanu var veikt klātienē Nacionālā veselības dienesta centrālajā birojā Rīgā vai kādā no teritoriālajām nodaļām, zvanot vai rakstot teritoriālajai nodaļai: Jelgavā (tālr. 63027249); Kuldīgā (tālr. 63323471); Daugavpilī (tālr. 65422236); Smiltenē (tālr. 64772301)), izmantojot bankas norēķinu karti vai veicot bankas pārskaitījumu. Ar bankas rekvizītiem pārskaitījuma veikšanai var iepazīties šeit.

    Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes

    Apskatīt biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par EVAK saņemšanu un izmantošanu


    Mobilā lietotne "Ceļo droši"

    Noderīga informācija drošai ceļošanai ir pieejama Ārlietu ministrijas mobilajā aplikācijā "Ceļo droši" - ceļojumu plānotājs, ieteikumi ceļotājiem, informācija par riskiem un kontakti, kur vērsties ārkārtas gadījumā, kā arī informācija par konsulāro reģistru.

    Lejupielādēt aplikāciju "Ceļo droši" var šajā saitē. Vairāk informācijas: www.mfa.gov.lv


    Ja personai nav EVAK, bet ir nepieciešama neatliekamā medicīniskā palīdzība, tad ir iespēja noformēt EVAK aizvietojošo sertifikātu.

    Ja gadījumā nākas par ārstēšanu maksāt no saviem līdzekļiem, tad pēc atgriešanās Latvijā ir iespējams vērsties NVD uz izdevumu atmaksu.